söndag 20 mars 2016

Babyfilt i snäckskalsmönster

Annorlunda filt i vackert snäckskalsmönster

Det är nu sju år sedan jag dammade av mina virknålar efter många års virkuppehåll. Och sedan dess har det blivit åtskilliga babyfiltar till vänner och bekanta som blivit föräldrar under dessa år. Allt som oftast har det blivit den klassiska mormorsrutefilten, men ibland vill jag pröva något nytt och blir alltid lite extra till mig när jag och min vän Google hittar ett annorlunda mönster till en babyfilt. Och en dag, snubblade vi över denna pärla: den vackra filten med snäckskalsmönster! En filt som jag virkade till mitt andra barn som föddes sommaren 2015.

Virkspirationen till filten hittade jag på Carinas blog, men jag gjorde några egna ändringar i mönstret som jag tyckte blev till det bättre. Filten virkades i Mandarin Petits* underbara pastellfärger med 4 mm virknål. Den färdiga filten blev 68,5 x 93 cm (inkl. kant). Så varsågod, här kommer min version av snäckskalsfilten. :)
* det gick åt sammanlagt åtta nystan (400 g totalt): 3 vita nystan (färgnr 1012) och sedan 1 nystan vardera av gul (2003), rosa (4301), lila (5002), blå (5930) och grön (8722). Tyvärr har det gula och gröna garnet utgått, men färgerna finns i en snarlik, ny nyans: ljusgul (2002) och ljusgrön (9023).

Förkortningar och förklaringar till mönstret:
  • lm = luftmaska
  • fm = fast maska
  • STÅENDE-st = STÅENDE-stolpe
  • st = (vanlig) stolpe
  • m = maska
  • STÅENDE-fm = STÅENDE-fast maska, gör som en STÅENDE-stolpe men gör bara ett omslag om garnet innan den träs genom första m från föregående varv.
  • [.........] x ... = upprepa vad som står inom hakparantesen x antal gånger. Till exempel: [3 lm, 3 st] x 3 => gör 3 lm och därefter 3 st och upprepa detta 3 gånger.
  • (...) = parentesen i slutet av mönstret visar hur många snäckor du ska ha efter varje varv. Detta hjälper dig att upptäcka om något tokigt hände medan raden virkades.
Till min snäckskalsfilt la jag upp 184 lm och fick då en 65,5 cm bred filt (exkl. den virkade kanten). Om du vill ha en annan storlek på din filt så välj ett antal lm som är delbart med 14 och lägg sedan till 2 extra lm. Dessutom, i min version av filten virkas alla raderna från samma håll (jag vände med andra ord aldrig på arbetet) och så bytte jag färg efter varje rad. Japp det blir många trådar att fästa, MEN det är det värt! :D Alla rader med fm virkades med det vita garnet som basfärg och raderna med snäckskalen virkades med de fem olika accentfärgerna. Tips! Välj gärna ett ojämnt antal accentfärger för att få en, i mitt tycke, finare färgspridning i mönstret.

Snäckskalsfilt
Lägg upp 184 lm med basfärgen.
Rad 1, med basfärg: Gör 1 fm i den andra lm från virknålen och fortsätt sedan med fm lm-kedjan ut. Klipp av garnet.
Rad 2, med accentfärg: 1 STÅENDE-st i första m från föregående rad, 4 vanliga st i samma första m, [hoppa över 3 m, 7 fm, hoppa över 3 m, 7 st] upprepa raden ut men vid radens sista upprepning görs inte 7 st utan 5 st i den sista m. Klipp av garnet. (12 + 2 halva snäckor)
Rad 3, med basfärg: 1 STÅENDE-fm i första m från föregående rad, fortsätt sedan med vanliga fm varvet ut. Klipp av garnet. (1 fm i varje m)
Rad 4, med accentfärg: 1 STÅENDE-fm i första m från föregående rad, 3 fm, [hoppa över 3 m, 7 st i nästa m, hoppa över 3 m, 7 fm] upprepa raden ut, men vid radens slut görs inte 7 fm i de sista m utan endast 4 fm i de sista 4 m. Klipp av garnet. (13 snäckor)
Rad 5, med vitt garn: 1 STÅENDE-fm i första m från föregående rad, fortsätt sedan med vanliga fm varvet ut (1 fm i varje m). Klipp av garnet.

Upprepa rad 2-5 tills filten är tillräckligt lång, jag avslutade filten med rad 4. Fäst alla lösa trådar.


Kant
Varv 1, med basfärg: Gör fm runt tre av filtens fyra kanter, virka 3 fm i hörnen. Jag gjorde inga fm runt uppläggningskanten, då den redan är en rad med fm.
Varv 2, med valfri accentfärg: ([1 st, 1 lm] x 4, 1 st) i samma m, hoppa över 2 m, 1 fm, hoppa över 2 m och gör nästa st-grupp, dvs. ([1 st, 1 lm] x 4, 1 st) i samma m. Gör en stolpgrupp med 7 st i filtens hörn. Tips! För att fixa till så st-gruppen hamnar i hörnmaskan hoppade jag bara över 1 m när det behövdes.
Varv 3, med basfärg: 1 fm i varje st och lm (ej fm mellan st-grupperna) kanten runt. Fäst lösa trådar.

Ta-daaaa! Filten är nu klar!!!


Och glöm nu inte att jag är jättenyfiken på hur du gjorde din snäckskalsfilt! :) Så ta nu en bild på ditt färdiga alster, lägg ut på Instagram eller Facebook och tagga med #lillavirkevira. Tack på förhand!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar