torsdag 18 februari 2016

Mormorsrutor i ny tappning

Gammal goding med en mindre synlig skarv än vanligt

Innan jag själv fick barn (och hade eoner av virktid) så virkade jag en hel del babyfiltar med mormorsrutor till släkt, vänner och andra bekanta som väntade barn. Numera får det bli något mindre tidskrävande virkprojekt som ”Välkommen till världen”-presenter till de bebisar som tittar ut runt omkring mig. MEN när mina barn fick en liten kusin i december och svägerskan önskade en babyfilt med mormorsrutor – ja då blev det självklart en sådan filt! :) Och då ville jag ju naturligtvis prova att virka den fina, gamla pålitliga mormorsrutan på det ”nya” sättet med START-stolpe, STÅENDE-stolpe och osynliga avslut. Och tro det eller ej, men även denna skarv blev faktiskt, i mitt tycke, jämnare och finare.

Så här kommer en liten beskrivning på hur jag gjorde för att virka en lite "uppdaterad" vairant av mormorsrutan! :)

Förkortningar och förklaringar till mönstret:
  • START-st = START-stolpe
  • STÅENDE-st = STÅENDE-stolpe
  • st = (vanlig) stolpe 
  • fm = fast maska
  • sm = smygmaska
  • osm = osynlig smygmaska
  • lmb = luftmaskbåge
  • m = maska
  • [.........] x ... = upprepa vad som står inom hakparantesen x antal gånger. Till exempel: [3 lm, 3 st] x 3 => gör 3 lm och därefter 3 st och upprepa detta 3 gånger.

I exemplet nedan bytte jag färg efter vartannat varv. Välj själv hur du vill göra din ruta, men påbörja varv med samma färg med en START-stolpe och påbörja varv med en annan färg med en STÅENDE-stolpe. Slut ett varv med en sm om nästa varv ska påbörjas i samma färg och slut ett varv med 1 osm om nästa varv ska påbörjas med en annan färg eller när du är nöjd med rutan och det inte kommer bli något mer varv.

Mormorsruta 
Lägg upp 6 lm, slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
Varv 1: 1 START-st, 2 st, [3 lm, 3 st i lm-ringen] x 3, 3 lm. Slut varvet med 1 sm i varvets första vanliga st (läs Osynliga avslut om du undrar varför sm görs i just den st).
Varv 2: 2 sm (den andra sm görs om lmb), 1 START-stolpe, 2 st, 3 lm, 3 st, [1 lm, 3 st, 3 lm, 3 st] x 3, 1 lm. Slut varvet med 1 osm i varvets första vanliga st. Nu bytte jag färg.
Varv 3: STÅENDE-st (påbörjas om lmb), 2 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, [1 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st] x 3, 1 lm. Slut varvet med 1 sm i varvets första vanliga st.
Varv 4: 2 sm, 1 START-st, 2 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, [1 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st] x 3, 1 lm. Slut varvet med 1 osm i varvets första vanliga st. Nu bytte jag färg.
Varv 5: STÅENDE-st (påbörjas om lmb), 2 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st [1 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st] x 3, 1 lm. Slut varvet med 1 sm i varvets första vanliga st.
Varv 6: 2 sm, 1 START-st, 2 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st [1 lm, 3 st, 3 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st] x 3, 1 lm. Slut varvet med 1 osm i varvets första vanliga st.
Fortsätt göra varv med st-grupper om 3 st som separeras med 1 lm (3 lm i hörnen) tills du är nöjd med mormorsrutans storlek. 

Så här blev skillnaden mellan skarvarna på en "vanligt virkad" mormorsruta där varje nytt varv påbörjades med 3 lm (ovan i bild) och en mormorsruta virkad på det "nya sättet" med START-stolpe, STÅENDE-stolpe och osynliga avslut (nedan i bild). Skarven i den nedre mormorsrutan i bilden tycker jag är mycket jämnare, rakare, tätare och finare! Fast skillnaden inte är lika stor som när man använder teknikerna för att göra en nästintill osynlig skarv på en rundel, så är den tillräckligt för att jag skulle vilja "återkalla" alla mormorsrutefiltar jag gjort under åren och virka dem på detta sätt istället. ;)


Om du vill byta färg oftare eller mer sällan än vad jag gjort i mönstret ovan, så kan man sammanfatta det med att:
  • vid färgbyte avslutar jag med 1 osm i varvets första vanliga st och sedan påbörjar jag det nya varvet med den nya färgen med 1 STÅENDE-st.
  • fortsätter jag med samma färg även nästa varv, avslutar jag med 1 vanlig sm i varvets första vanliga st och påbörjar nästa varv med en START-st.

Hoppas dessa små knep kan hjälpa er i mormorsruteproduktionen. ;) Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar