lördag 23 januari 2016

Virkhemligheter, del 1

Hemligheter jag gärna berättar för ALLA!

Jag måste erkänna något: jag har virkhemligheter! Jag har sedan jag dammade av mina virknålar våren 2009, snubblat över diverse tips, råd och virktekniker när jag och min vän Google har bläddrat igenom bloggar och skrollat upp och nerför websidor i jakt på virkspiration och fina (och helst gratis) virkmönster. Men det tokiga är ju att jag inte vill att de ska vara några virkhemligheter, utan att ALLA virkentusiaster där ute ska veta och ha nytta av dessa "fynd". Så nu, i denna blogg, kan jag i alla fall försöka sprida några av de guldkorn jag och Google har surfat fram på det världsomspännande nätet!


Jag tänkte börja med att berätta min största virkhemlighet, nämligen att det går att få till en (nästintill) osynlig skarv när man virkar något ”varv på varv”, t.ex en mössa. Fattar ni?!! Det går att slippa den, i mitt tycke, fula skarven (till vänster i bilden ovan) med hjälp av fyra olika virktekniker som jag döpt till:

Teknikerna går även att använda för att få en mycket finare skarv på t.ex. mormorsrutor samt för att få fina, jämnare kanter på projekt som virkas ”rad på rad, fram och tillbaka”. Men skillnaden blir absolut störst just på virkade rundlar (som t.ex mössor), det tycker i alla fall jag.

Så här använder jag de olika teknikerna för att få en så osynlig skarv som möjligt när jag virkar något ”runt, runt, varv på varv”, som t.ex. en mössa eller mormorsruta. Klicka på respektive länk för att komma till en bild- och textinstruktion till hur man får till de olika teknikerna.
  • START-stolpen används som första stolpe i den magiska ringen samt när nästa varv påbörjas med samma färg som varvet innan.
  • Osynliga avslut görs genom att avsluta varvet med en smygmaska i varvets första vanliga stolpe, inte i START- eller den STÅENDE-stolpen, när nästa varv påbörjas med samma färg som varvet innan (eller när projektet är färdigt).
  • Den osynliga smygmaskan görs i varvets första vanliga stolpe, inte i START- eller den STÅENDE-stolpen, för att avsluta varvet när nästa varv påbörjas med en annan färg än varvet innan, dvs. för att förbereda inför färgbyten.
  • Den STÅENDE-stolpen används när nästa varv påbörjas med en annan färg än varvet innan, dvs. vid färgbyten.
I rundeln nedtill i bild användes virkteknikerna för att få en (så gott som) osynlig skarv. Rundeln upptill har gjorts på "traditionellt" sätt med 2-3 luftmaskor i början på varvet och 1 sm i varvets begynnelse-luftmaskskedja för att sluta varvet.  


Här finns ett mössmönster och ett mormorsrutemönster om du vill ha ett projekt att öva dessa tekniker med. Båda dessa mönster passar för övrigt bra som projekt om du vill bli av med lite restgarner. :)



Och för att få så fina, jämna kanter som möjligt på projekt som virkas "rad på rad" som t.ex. en filt, använder jag teknikerna så här:

  • START-stolpen används som projektets första stolpe på uppläggningskedjan med luftmaskor samt när nästa rad påbörjas med samma färg som raden innan.
  • Den STÅENDE-stolpen används när nästa rad påbörjas med en annan färg än raden innan, dvs. vid färgbyten.

Till den vänstra kanten i bilden användes de två virkteknikerna och därmed blev det (i mitt tycke) en finare och jämnare kant än den högra där varje rad påbörjades med 3 lm. Särskilt fint blir det då man slipper de "hål" som blir pga. de 3 lm (se ljusa pilar i bilden). 


Sådär! Puh, nu har jag lättat lite på mitt hemlighetstyngda virkhjärta. ;) Hoppas du kommer ha lika stor hjälp och glädje av detta som jag har haft. 


Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar